Sacharidy

Alebo ako sa stať tučným za noc!

Denne je v TV nie jedna, ale niekoľko reklám, ktoré nás nabádajú ako je dôležité jesť to či ono. Všimli ste si, že sú to vždy sladkosti?! Samé dobré a telu prospešné sladkosti, lebo ako inak nazvať kolu, jupikov, croissanty na každý deň, orieškové nátierky, džúsiky, bebe miesto raňajok a podobné výrobky. Nie je to nič iné len kilá cukrov v pekných obaloch.

Myslíte, že dať si celozrnnú bagetu s kúskom morčacej šunky, plátkom paradajky a nízkotučnou majonézou miesto torty je zdravšie? Nie je! Nech je to bageta alebo torta oba kúsky sa po spracovaní v tele premenia na obyčajnú glukózu. Nebol by to až taký problém, ak by ste predtým odbehli maratón alebo rúbali v lese drevo 10 hodín.
Obe potraviny donútia telo vyprodukovať skôr či neskôr množstvo inzulínu. Glukózu ktorá vznikla spracovaním sacharidov (cukrov) treba niekam dopraviť. Inzulín sa o to postará. Prúser je ak je glukózy nadbytok. V dnešnej dobe 100% pravdepodobnosť, že sa to deje každý deň a tej glukózy nadbytok bude.

Náš organizmus je schopný denne vyrobiť v tele 150 až 200g glukózy z bielkovín a tuku. V krvnom riečišti sa nachádza z toho menej ako čajová lyžička glukózy. Na to sú vedecké dôkazy.

Potrebuje teda človek vôbec také množstvo prijať v strave? NIE! V strave mu stačí prijať minimálne množstvo sacharidov aby doplnil čo potrebuje.

Pokiaľ denne nevyčerpáte svoje zásoby glykogénu zo svalov a pečene intenzívnym tréningom alebo ťažkou prácou, Vaše telo začne tie akože „zdravé sacharidy” meniť na tuk! Áno na tuk. Vaše zásoby glykogénu sú na maxime a preto každý ten „dobrý sacharid” navyše bude prekonvertovaný na mastnú kyselinu a tá bude uložená v tukových bunkách. A toto je najlepšia cesta ako pomaličky ale iste priberať na váhe a ukladať si tukové zásoby presne tam kde si ich neprajete a popritom si do budúcna zarobiť na vážne zdravotné problémy.

V tejto dobe sa stali sacharidy a celozrnné potraviny alfou a omegou väčšiny jedálničkov. Chyba! Denno denné pojedanie toľkých cukrov neveští do budúcna nič dobré. Ak si aj poviete, že budúcnosť je ďaleko, porozmýšľajte nad tým čo sa Vám pri klasickom stravovaní deje. Čím viac si doprajete, tým viac máte chuť si niečo dať o pár hodín opäť. Je to začarovaný kruh v ktorom Vás nenápadne nabádajú k neustálemu mlsaniu podkladaných dobrôt. Či už sú to sladké nápoje alebo výrobky vyššie spomínané. Všetko sú to potraviny, ktoré Vaše telo nútia k neustálej produkcii inzulínu do krvného riečišťa. To celé ma za následok zväčšovanie tukových zásob a podozrivo rýchleho zmenšovania sa oblečenia na Vašom tele. Určite to nebude tým, že Vám niekto potajomky perie pravidelne odev na 90 stupňov v práčke.

Ak Vám niekto bude tvrdiť aké je zdraviu prospešné jesť každé ráno ovsené vločky a pred tým vypiť za pohár džúsu tak Vás klame!!!
Je úplne ale úplne jedno či zjete ráno misku vločiek s jogurtom alebo si dáte super bábovku od starej mamy. Garantujem Vám, že tá bábovka je chutnejšia aj keď nie zdravšia. Obe jedlá Vám do tela dajú v podstate to isté množstvo sacharidov, obe jedlá obsahujú zrno, .takže v tele príde k tej samej reakcii. Do krvného obehu sa dostane veľké množstvo glukózy a telo musí začať produkovať inzulín aby proste tú prebytočnú glukózu niekam nacpal ( zmení ju na mastné kyseliny a hybaj s ňou pod kožu, do brušnej dutiny atď). A to sú len raňajky. Na 10tu príde na rad nejaká tá napolitanka ku kávičke, na obed klasika ryža, cestoviny, hranolky s kúskom mäsa, poobednajšia kávička opäť s nejakým koláčikom a po práci hor sa domov vyjesť chladničku a špajzu. Na rad prichádzajú také dobroty ako sú čipsy, keksiky, kolové nápoje , sladené nápoje, pivo, pizza , zmrzlina a pod. Za deň do seba nacpete niekoľko sto gramov sacharidov a Vaše telo má od rána do večera čo robiť aby ich niekam upratalo. Toto sa deje, deň za dňom, väčšina z nás sa len čuduje ako je možné, že priberajú keď sa zdravo stravujú.

Nechcem Vám zakazovať tie obľúbené dobroty. Doprajte si ich s rozumom. Dať si raz za týždeň kúsok bábovky od starej mamy alebo zopár čipsov pri posedení s priateľmi, to sa dá 🙂  Doprajte si krémeš alebo iný koláč pri oslave narodenín, no netlačte sa kilami sacharidov deň čo deň.  Z týždňa sú mesiace, roky a váha pribúda ako aj zdravotné problémy.

Vykašlite sa na nezmysly ako sú ovsené vločky, cereálie a všetky tie fajnové celozrnné produkty. Budete neustále hladní a zdravší veru nebudete.

Doprajte si fakt dobré sacharidy ak na Vás príde potreba dať si niečo sladké. Také, ktoré pre nás vyrába príroda. A aké to sú? Čerstvá ZELENINA a OVOCIE!
Zelenina s dobrým dresingom či zálievkou s kvalitným olejom Vás zasýti na veľmi dlhú dobu (áno chlapi a k tomu rebierka alebo stejk), dodá Vám kopu vitamínov a minerálov. Ovocie uspokojí Vašu potrebu na sladké a tiež získate kopu benefitov pre svoje zdravie. Vitamíny a neustále vyzdvihovanú vlákninu.
Zeleninou a ovocím pokryjete bez problémov svoju dennú dávku sacharidov. Tých 150 až 200gramov získate s kopou telu prospešných látok!


Černice – 5g sacharidov, Maliny – 5g, Citróny – 6g, Kokosové vločky – 6g, Jahody – 6g, Melón – 8g, Čerešne – 10g, Pomaranče – 10g, Broskyne – 10g, Slivky – 10g, Jablká – 12g, Kiwi – 12g, Hrušky – 12g, Hrozno – 16g, Banány – 21g sacharidov v množstve 100g.

Zabudnite na pomalé a rýchle sacharidy. Skôr či neskôr je to rozdiel iba pár hodín bude z oboch v tele GLUKÓZA! Tie rýchle sacharidy Vám dodajú energiu hneď a na chvíľu. Pomalé Vám dajú energie neskôr nakoľko telu trvá dlhšie kým ich spracuje ale tiež len na chvíľu.

Neustále kolísanie hladiny cukru v krvi Vás robí závislákmi na sacharidoch (cukroch).

Sacharidy sú na to, aby ste dodali telu rýchlo energiu, ktorú stratilo pri fyzickej záťaži a vyčerpali sa všetky glykogénové zásoby.

Znížte svoj príjem sacharidov a Vaše telo sa Vám poďakuje, do budúcna sa vyvarujete zdravotným problémom!!!